Siirry jakson sivulle

Kuluttaja panee yritysten logistiikan lujille

15.04.2016

Kuluttajat haluavat arjen ostosten sujuvan helposti. Yritysten onkin vastattava käyttäjälähtöisillä ratkaisuilla koko prosessista kaupasta kotiin saakka.

Teknologia vetää talouden kasvuun, tulee apuun vanhustenhoidossa ja tekee miljoona muuta hyvää asiaa. Vakaumuksellinen digiluottamus alkaa kuitenkin karista, kun iäkkäät sukulaiset eivät osaakaan käyttää uutta televisiota, ja itselläkin on vaikeuksia neuvoa. Ikävään käyttäjäkokemukseen törmää säännöllisesti.

”Toivottavasti tämä on välivaihe, jonka jälkeen käyttäjälähtöisyys tulee laitteisiin ja kaikki käy helpommaksi”, sanoo ajatushautomo Demos Helsingin toiminnanjohtaja Tuuli Kaskinen.

Menestyvä yritys ajattelee käyttäjälähtöisyyttä koko logistisessa ketjussa verkosta kotiin saakka. Kuluttaja haluaa tutustua tuotteisiin sujuvan verkkopalvelun avulla. Ostotapahtuman on oltava helppo, tapahtui se sitten verkossa tai kivijalkamyymälässä. Tietysti ostetun tuotteen on oltava myös kätevä käyttää.

Tässä ketjussa voi tapahtua lähivuosina jopa suuria mullistuksia, joiden voimaa ja nopeutta on vaikea arvioida. Yleistyykö 3D-tulostus nopeasti? Helpottavatko pienoishelikopterit laajamittaisesti tuotteiden kotiin kuljettamista? Millaisia välittäjäpalveluita tuotteille tulee lähivuosina?

”Jatkossakin suuri kysymys on, miten kuljetuksen viimeinen kilometri hoidetaan”, sanoo Kaskinen.

Vanhat logistiset totuudet kannattaa haastaa

Yritysten kannattaa haastaa omat totuutensa siitä, mitkä ovat parhaita ratkaisuja, sillä kehitys on arvaamaton. Monikaan suomalainen ei lupaisi suurta tulevaisuutta Intian Mumbaissa toimivalle Dabba Wallahelle -lähettiyritykselle, joka toimittaa noin 200 000 lounasannosta lähiökodeista työpaikoille ja palauttaa tyhjät astiat päivän päätteeksi kotiin. Järjestelmä on kuitenkin toiminut vuosikausia menestyksekkäästi ja herättänyt suurta huomiota muun muassa kansainvälisessä talousmediassa.

Internet-aikana vastaavanlaiset välittäjäyritykset tulevat yhä kovemmalla voimalla. Esimerkiksi ResQ-sovelluksen avulla kuluttaja voi tilata lähialueen ravintoloista ruokaa, joka uhkaisi muutoin mennä hukkaan. Palvelu toimii neljässä suomalaiskaupungissa. Wolt on puolestaan palvelu, jonka kautta voi tilata lounasruokaa 400 ravintolasta Helsingissä, Tampereella ja Turussa.

Jakelukanavat ovat monipuolistuneet jo nyt, ja uusia on luvassa. Kaskinen uskoo, että lähivuosina kodeissa voi olla puhuvat jääkaapit, jotka tilaavat perusasiat automaattisesti. Kuluttajan tehtäväksi jää erikoistoiveiden täydentäminen tilauslistalle.

”Kuluttaja haluaa helppoja ratkaisuja ja digitalisoitumisen myötä kauppa pystyy niitä tarjoamaan.”

Kaskinen uskoo verkkokaupan kasvavan perusratkaisuksi, jonka kautta ihmiset hoitavat asiointinsa. Uudet ratkaisut eivät kuitenkaan lopeta väistämättä kivijalkaa, vaan kuluttajat pääsevät nauttimaan nykyistä monipuolisemmista ratkaisuista.

Digitaaliset logistiset ratkaisut asettavat kovat vaatimukset myös dataverkoille. Uuden standardin mukaisen IPv6:n ansiosta verkkoon voi liittää rajattomasti uusia laitteita. Samalla on kuitenkin tärkeää pitää huolta verkkopalveluiden tietoturvan käyttäjälähtöisestä kehittämisestä.

Katso jakso 4: Tulevaisuuden jakelutiet