Siirry jakson sivulle

Minä, varmasti juuri minä, tiedon valtaväylillä

11.03.2016, Marja Keso

Kun digitaalisaatio vie kansankielellä ”kaiken nettiin”, nousee tunnistautuminen luonnollisesti arvoon arvaamattomaan. Henkilön identiteetin on säilyttävä, vaikka virtuaaliminä seikkailisi eri rooleissa eri ajankohtina: välillä yksityishenkilönä, välillä yrityksen tai jopa eri yritysten edustajana. Z-sukupolvi tekee työtä osaamispohjaisesti eri yrityksille.

Sanotaan, että elefantti on syötävä pala kerrallaan. Yrityksissä voimme aluksi varmistaa, että käytämme roolipohjaista tunnistautumista yrityksen tarjoamien sovellusten käytössä. Oikeudet tiettyyn verkkoon eivät pelkästään voi määritellä mitä palveluita käyttäjä voi käyttää. Jotta käyttäjät pääsevät käsiksi tarvitsemiinsa sovelluksiin myös eri päätelaitteilla milloin ja mistä vain, tarvitaan kattavasti myös muita tapoja hallita oikeuksia ja rooleja.

Koko Suomen mittakaavassa henkilöiden tunnistautumisen haaste on osoittautunut laimeasti sanoen kinkkiseksi. Hanke on kestänyt yli 13 vuotta, eikä loppua näy.

Kauppalehdessä kerrotaan kuitenkin toiveikkaina, että kansallinen palveluväylämme avautuu loppuvuonna. Väylä yhdistää virastojen, terveydenhuollon ja monien yksityisten yritysten e-palvelut toisiinsa.

Suomi on tähän asti uskonut pankkimaailman valintaan, tunnuslukukortteihin eli Tupas-tunnistautumiseen. Viro valitsi toisen tien. Siellä napattiin käyttöön Suomessa kehitetty sähköinen henkilökortti ja toteutettiin palveluväylä reippaasti X-Road-mallilla. Virossa palveluväylä on ollut käytössä jo kymmenen vuotta. Nyt on meidän vuoromme hyödyntää heidän kokemustaan, kun Suomeen toivon mukaan vihdoin rakennetaan Viron mallin mukainen väylä.

Suunnitelmia on helppo tehdä, mutta vasta varsinainen toteutus ratkaisee. Ehdotan, että tehdään Virot, sovitaan vain tapa ja keskitytään enemmän toteutukseen. Mobiilivarmenne on yksi loistava ja valmis vaihtoehto.

Kansakunnan tunnistautumiskysymyksen ratkeamista odotellessa voi vaikkapa tarkastella oman yrityksensä tilannetta. Onko organisaatiossasi esimerkiksi pohdittu roolipohjaisen tunnistautumisen lisäksi mobiilivarmenteen käyttöä asiakkaan tunnistamiseen?

Kirjoitus julkaistu Kauppalehdessä 26.08.2015.

Katso jakso 2: Tulevaisuuden terveydenhuolto